ZŁOTA LOTKA Nr 16 JERZY MAKULA

ZŁOTA LOTKA Nr 16 :  JERZY M A K U L A

PILOT SZYBOWCOWY, INSTRUKTOR , PILOT P.L.L. LOT

Jerzy Makula urodził się 29 września 1952 w Rudzie Śląskiej. – polski pilot szybowcowy, specjalizujący się w akrobacji, wielokrotny mistrz świata.

Pracuje zawodowo jako pilot PLL LOT na liniach międzynarodowych. Pilotuje samolot:Boeing 787. Członek Aeroklubu Rybnickiego Okręgu Węglowego (ROW). 7-krotny indywidualny mistrz świata w akrobacji szybowcowej – 1985 (I MŚ), 1987 (II MŚ), 1989 (III MŚ), 1991 (IV MŚ), 1993 (V MŚ), 1999 (VIII MŚ), 2011 (XIV MŚ), 4-krotny srebrny medalista Mistrzostw Świata w akrobacji szybowcowej – 1995 (VI MŚ), 2001 (IX MŚ), 2003 (X MŚ), 2005 (XI MŚ), 8-krotny mistrz świata w drużynie, 3-krotny indywidualny mistrz Europy (1994, 1998, 2004). Za swoje osiągnięcia sportowe oraz za działalność na rzecz popularyzacji sportów lotniczych otrzymał Medal Stulecia FAI.

MAKULA JERZY. Urodzony w Rudzie Śląskiej pilot śmieje się, że ród Makulów wysysa z mlekiem matki miłość do techniki i latania. Jego dziadek pasjonował się techniką, a szczególnie silnikami. Z kolei brat ojca - Edward - był znakomitym pilotem, szybownikiem i mistrzem świata. Kiedy jego stryj sięgał w Argentynie po mistrzowski tytuł, Makula chodził jeszcze do szkoły podstawowej, ale już wtedy nie miał wątpliwości, co będzie chciał robić w życiu.

Na początku robił modele samolotów i potem puszczał je na lotnisku Rybnickiego Aeroklubu. Lotnictwo zostało jego wielką miłością, a wielkim wzorem stryj Edward, który poza tym, że był znakomitym szybownikiem, to także był pilotem komunikacyjnym LOT-u. Jerzy początkowo latał u boku wuja, był w kadrze narodowej, ale jednocześnie ćwiczył na samolotach. Siadał za sterami Gawrona, Antonowa i wtedy zaczął myśleć o licencji pilota zawodowego. Nauka latania szybowcem kosztuje najmniej i jest najlepszą szkołą precyzji. W szybowcu trzeba walczyć o każdy metr wznoszenia i odległości. Wybrałem akrobację szybowcową, bo to najwyższa sztuka pilotażu. Jak można wykonywać figury we wznoszeniu w górę czy w bok na czymś, co nie ma silnika? To mnie fascynowało.

W swojej karierze wywalczył siedem tytuł indywidualnego mistrza świata. Osiem razy był mistrzem świata w drużynie. Cztery razy indywidualnie stawał na drugim stopniu podium. Ma też w swoim dorobku trzy tytułu indywidualnego mistrza Europy. Triumf w 2011 roku nastąpił po rocznej przerwie w startach, podczas której sprawował funkcję członka międzynarodowego jury w imprezach w akrobacji szybowcowej. Od grudnia ubiegłego roku pełni również obowiązki trenera kadry narodowej polskich zawodników. Makula ma na swoim koncie blisko 2600 lotów akrobacyjnych. Największą satysfakcję mam nie z medali i tytułów, lecz z tego, że nie miałem nigdy żadnych mrożących krew w żyłach przygód. I choćby z tego względu Makula został wyznaczony do tego, by przyprowadzić do Polski Dreamlinera. A pomyśleć, że Jerzy Makula chciał się związać z lotnictwem sanitarnym. Wuj Edward namówił go jednak, by spróbował zdobyć licencję pilota. Miał bowiem wszelkie predyspozycje do tego, by przewodzić lotom pasażerskim. Do tego znał język angielski.

Początkowo prowadził AN-24, a potem TU-154. Ostatnio zasiadał za sterami Boeinga 767, a teraz prowadził największą maszynę, jaką ma LOT.

Aktualności

Linki

« powrótΛ do góryStrona główna