ZŁOTA LOTKA Nr 17 EDWARD MARGAŃSKIZŁOTA
LOTKA Nr 17 : EDWARD M A R G A Ń S K I MGR
INŻ., PILOT DOŚWIADCZALNY, KONSTRUKTOR
Edward Margański urodził się 17.09. 1943 r. w Kolbuszowej. W 1961 r.
rozpoczął studia na Wydziale
Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Już w czasie studiów był aktywnym pilotem szybowcowym, także przez dwa lata pracy w charakterze asystenta
na Wydziale Aerodynamicznym. W 1962 r.
założył Koło Naukowe
Lotników na Wydziale Lotniczym Politechniki Warszawskiej. W 1968 r. opracował w KNL projekt przeróbki szybowca SZD-24 ”Foka” na
motoszybowiec "Moto-Foka 4",
budowę rozpoczęto i przerwano ze względu na problemy z napędem. W latach
1969-1971 powstał projekt samolotu EM-5A ”Duduś Kudłacz”,
zbudowany w PZL-Mielec jako PZL
M17 (1977 r.). W
latach 1973-1975 zaprojektował wspólnie z P. Plecińskim motoszybowiec KNL-1 . W latach 1970- 1977
pracował w Zakładach Lotniczych PZL Mielec,
gdzie kierował m.in. budową samolotu PZL M17 (EM-5A ”Duduś Kudłacz”). Brał
udział również w wielu innych projektach, m.in. PZL M15, PZL M16. Uzyskał zawodową licencję pilota oraz licencję pilota- oblatywacza. W
1978 r. objął stanowisko zastępcy dyrektora ds. techn. Zakładów
Szybowcowych w Bielsku-Białej nadzorując m.in. proces prób i
wdrażania do produkcji dwóch typów szybowców. Następnym doświadczeniem
zawodowym była praca w przemyśle samochodowym, związana z wytwarzaniem
elementów karoserii z materiałów kompozytowych. W tym czasie zaprojektował i
zbudował w warunkach amatorskich mały
samolot DK-3
"Kasia". W 1986 r, mgr inż. Edward Margański
założył firmę lotniczą o nazwie Zakład Remontów
i Produkcji Sprzętu Lotniczego. Było to
pierwsze po II wojnie światowej przedsiębiorstwo prywatne w Polsce prowadzące
działalność w branży lotniczej. Początkowo firma zajmowała się przeglądami i
naprawami szybowców drewnianych, później motoszybowców i szybowców
kompozytowych. W 1989 r. Edward Margański opracował projekt koncepcyjny
samolotu holowniczego GM-1 ”Gniady”. W
miarę rozwoju firmy, utworzono biuro konstrukcyjno- technologiczne i rozpoczęto
projektowanie, budowę i pełny zakres prób nowych typów szybowców akrobacyjnych.
Edward Margański wraz z zespołem konstrukcyjnym opracował szybowce akrobacyjne Swift
S-1 (1990r.) i MDM-1”Fox” (1993 r.). W 1995 r. opracował
projekty samolotów: dyspozycyjnego i transportowego,
które nie doczekały się realizacji. Na bazie szybowca MDM-1 ”Fox” powstał motoszybowiec "Małgosia".
W tym okresie zajmował się również uruchomieniem produkcji dwóch typów łopat do
elektrowni wiatrowych i ultralekkiego samolotu Aviasud
Engineering "Albatros" na
licencji francuskiej. Od 1999 r. Edward
Margański kierował w swojej firmie zespołem konstrukcyjnym zajmującym się
opracowaniem i budową prototypu odrzutowego samolotu szkolno- treningowego EM-10
”Bielik” dla pilotów samolotów bojowych. Od października 2001
r. prowadzone były prace nad samolotem dyspozycyjnym EM-11
”Orka”. Ich prototypy zostały oblatane w 2003 r. W styczniu
2002 r. został wyróżniony Złotym
Laurem Umiejętności i Kompetencji w kategorii menedżerów, liderów
społeczno- gospodarczych.
| Aktualnościnastępne » Linki
|